FWD: definícia, vlastnosti a princíp funkčnosti

FWD: definícia, vlastnosti a princíp funkčnosti

FWD je všeobecný pojem pre predný pohon. Po prvýkrát bol inštalovaný na modeli Alvis roadster v roku 1928. Veľmi často bol používaný v 60. a 70. rokoch 20. storočia. Dnes je najobľúbenejší v stredne veľkých a kompaktných autách.

Ako funguje systém FWD

Kľúčové komponenty hnacieho mechanizmu v autách s predným pohonom (tzv. „transaxle“) sú:

  • Prevodová skriňa: je spojená so zotrvačníkom motora cez spojku alebo hydraulický konvertor krútiaceho momentu. Prenáša krútiaci moment z motora na rozvodovku. Pomáha tak meniť prevodový pomer, a prispôsobiť krútiaci moment motora.
  • Rozvodka (pohon nápravy): mení výstupný krútiaci moment prevodovky a prenáša ho na diferenciál.
  • Diferenciál kolies: distribuuje výkon medzi predné kolesá. Často má elektronické uzamykanie a môže byť integrovaný do krytu prevodovej skrine.
  • Nápravové hriadele: prenášajú krútiaci moment motora z diferenciálov na kolesá.

Druhy a vlastnosti systému FWD

Miesto uloženia motora Usporiadanie predného pohonu Výhody Nevýhody Autá s predným pohonom
Pozdĺžne pred nápravou Motor, rozvodovka a prevodová skriňa sú v jednej línii za sebou
  • Vysoká záťaž na hnané kolesá, čo zlepšuje trakciu a priľnavosť na vozovku, najmä na klzkých povrchoch.
  • Vylepšená pasívna bezpečnosť vďaka zväčšenej deformačnej zóne.
  • Vysoká odolnosť volantu.
  • Nedotáčavosť.
  • Slabé manévrovanie v teréne.
  • Neoptimálne rozloženie brzdnej sily.
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2. Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2; Renault 12, 18; Alfa Romeo Arna.
Pozdĺžne za nápravou
  • Dobré off-road vlastnosti vďaka krátkemu prednému previsu.
  • Dlhý rázvor poskytuje veľmi hladkú jazdu.
  • Nedostatočná záťaž na prednú časť auta, čo má negatívny vplyv na trakciu a ťahanie.
  • Obmedzený priestor v interiéri.
  • Nízka účinnosť systému chladenia motora.
Citroën DS; Renault 4, 5.
Pozdĺžne nad nápravou Motor je inštalovaný nad prevodovkou alebo na jej bočnej strane.
  • Dobrá viditeľnosť zo sedadla vodiča.
  • Optimálne rozloženie hmotnosti.
  • Znížená účinnosť motora.
  • Komplikovaný dizajn hnacieho mechanizmu.
Toyota Tercel L10; Cadillac Eldorado; Saab 99; Oldsmobile Toronado.
Priečne pred nápravou Motor, rozvodovka a prevodová skriňa sú v jednej línii za sebou
  • Kompaktné usporiadanie
  • Jednoduchý dizajn motora.
  • Nerovnomerné opotrebovanie hriadeľov nápravy.
  • Ťahanie riadenia.
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5; Opel Astra J, K; Škoda Fabia 545.
Priečne nad nápravou
  • Prevodová skriňa zdieľa rovnaké uloženie s motorom, čo šetrí miesto pod kapotou.
  • Komplikovaný dizajn prevodovej skrine komplikuje opravy.
Peugeot 104, 204, 304, 205; Citroën Visa Super; Rover Mini.