FWD je všeobecný pojem pre predný pohon. Po prvýkrát bol inštalovaný na modeli Alvis roadster v roku 1928. Veľmi často bol používaný v 60. a 70. rokoch 20. storočia. Dnes je najobľúbenejší v stredne veľkých a kompaktných autách.
Ako funguje systém FWD
Kľúčové komponenty hnacieho mechanizmu v autách s predným pohonom (tzv. „transaxle“) sú:
- Prevodová skriňa: je spojená so zotrvačníkom motora cez spojku alebo hydraulický konvertor krútiaceho momentu. Prenáša krútiaci moment z motora na rozvodovku. Pomáha tak meniť prevodový pomer, a prispôsobiť krútiaci moment motora.
- Rozvodka (pohon nápravy): mení výstupný krútiaci moment prevodovky a prenáša ho na diferenciál.
- Diferenciál kolies: distribuuje výkon medzi predné kolesá. Často má elektronické uzamykanie a môže byť integrovaný do krytu prevodovej skrine.
- Nápravové hriadele: prenášajú krútiaci moment motora z diferenciálov na kolesá.
Druhy a vlastnosti systému FWD
Miesto uloženia motora | Usporiadanie predného pohonu | Výhody | Nevýhody | Autá s predným pohonom |
Pozdĺžne pred nápravou | Motor, rozvodovka a prevodová skriňa sú v jednej línii za sebou |
|
|
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2. Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2; Renault 12, 18; Alfa Romeo Arna. |
Pozdĺžne za nápravou |
|
|
Citroën DS; Renault 4, 5. | |
Pozdĺžne nad nápravou | Motor je inštalovaný nad prevodovkou alebo na jej bočnej strane. |
|
|
Toyota Tercel L10; Cadillac Eldorado; Saab 99; Oldsmobile Toronado. |
Priečne pred nápravou | Motor, rozvodovka a prevodová skriňa sú v jednej línii za sebou |
|
|
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5; Opel Astra J, K; Škoda Fabia 545. |
Priečne nad nápravou |
|
|
Peugeot 104, 204, 304, 205; Citroën Visa Super; Rover Mini. |
Komentovať