TFSI (Turbo fuel stratified injection) je obchodný názov, ktorý patrí spoločnosti Volkswagen Group. Používa sa na označenie preplňovaných motorov s priamym vstrekovaním paliva, inštalovaným na autách Audi od roku 2004. Tento názov sa tiež používa pri niektorých verziách 2-litrových motorov používaných v autách SEAT, Škoda, a Volkswagen.
Vlastnosti motorov TFSI
Väčšina motorov TFSI má 4-valcové pohonné jednotky s 8 alebo 16 ventilmi. Verzie so 6 valcami a 24 ventilmi sú omnoho ojedinelejšie. Blok motora je obvykle vyrobený z hliníka, no môže byť vyrobený aj z liateho železa. Motory sú vybavené turbodúchadlom, častokrát s variabilnou geometriou. Verzie s dvomi turbodúchadlami sú tiež obľúbené. Systém časovania ventilov je obvykle poháňaný reťazou alebo remeňom. Existujú však aj kombinované verzie mechanizmu časovania, ktoré používajú reťaz a remeň súčasne.
Obľúbené motory TFSI
Séria | Objem motora, l | Kód verzie | Počet a usporiadanie valcov | Počet ventilov | Max. výkon, hp | Max. krútiaci moment, N⋅m | Začiatok výroby | Modely áut vybavené týmto druhom motora |
EA113 | 2.0 | AXX | inline-four | 16 | 200 | 280 | 2004 | Audi A3 8P; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6 |
EA111 | 1.2 | CBZB | inline-four | 8 | 105 | 175 | 2009 | Audi A3 8P |
1.4 | CAXA | inline-four | 16 | 122 | 200 | 2006 | Audi A1 8X | |
EA211 | 1.2 | CJZA | inline-four | 16 | 105 | 175 | 2012 | Audi A3 8V |
1.4 | CXSA | inline-four | 16 | 122 | 200 | 2013 | Audi A3 8V | |
1.4 | CZEA | inline-four | 16 | 150 | 250 | 2014 | Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi A1 8X; Audi Q3 8U | |
1.5 | DADA | inline-four | 16 | 150 | 250 | 2017 | Audi A1 GB; Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi Q3 F3 | |
EA839 | 3.0 | CWGD | V6 | 24 | 354 | 500 | 2016 | Audi S4 B9; Audi S5 F5; Audi SQ5 FY |
3.0 | CZSE | V6 | 24 | 340 | 500 | 2017 | Audi A8 D5; Audi Q8 F1 | |
EA888 | 1.8 | CABA | inline-four | 16 | 120 | 230 | 2008 | Audi A4 B8 |
CCTA | inline-four | 16 | 200 | 280 | 2008 | Audi A3 8P; Audi TT 8J; Audi Q3 8U | ||
CDAA | inline-four | 16 | 160 | 250 | 2008 | Audi A3 8P; Audi A TT 8J | ||
CDNB | inline-four | 16 | 180 | 320 | 2008 | Audi A4 B8; Audi A6 C7; Audi A5 8T; Audi Q5 8R | ||
2.0 | CYRB | inline-four | 16 | 250 | 370 | 2015 | Audi A5 F5; Audi A4 B9; Audi Q7 4M; Audi A4 allroad B9 |
Bežné zlyhania motorov TFSI
Zlyhania | Motory |
Na sacích ventiloch a čepeliach turbíny sa rýchlo tvoria uhlíkové usadeniny. | AXX; CAXA; CJZA; CDAA; CCTA; CDNB; CABA |
Zapaľovacie cievky majú krátku životnosť. | AXX; CDNB; CDAA; CABA |
Vačkové fázovanie sa poškodí pomerne skoro. | AXX |
Rozvodová reťaz alebo remeň sa opotrebuje relatívne rýchlo. | AXX; CBZB; CAXA; CYRB; CCTA; CDAA; CDNB; CABA |
Motor nadmerne vibruje pri voľnobehu. | CBZB |
Elektrický aktivačný prvok zodpovedný za zmenu uhla čepelí turbíny sa často kazí. | CAXA; CJZA; CXSA; CZEA; CBZB |
Piesty môžu prasknúť vplyvom používania nekvalitného paliva. | CAXA |
Spotreba oleja sa výrazne zvyšuje vplyvom zalepenia piestnych krúžkov alebo upchatia systému ventilácie kľukovej skrine. | CXSA; CZEA; CDAA; CDNB; CYRB; CCTA |
Vačkové hriadele sa opotrebovávajú nerovnomerne. | CZEA |
Vysokotlakové palivové čerpadlo často stráca svoju tesnosť. | CDAA |
Komentovať