Prečo je chybné zapaľovanie nebezpečné pre motor a ako mu zabrániť

Prečo je chybné zapaľovanie nebezpečné pre motor a ako mu zabrániť

Chybné zapaľovanie motora je zlyhanie, počas ktorého nepracuje jeden alebo viacero valcov motora. Spôsobuje nadmerné opotrebenie a prehrievanie motora, a vedie k možnému odretiu povrchu piestov a valcov. V tomto článku vám vysvetlíme, ako rozpoznať tento problém a ako ho opraviť.

Päť príznakov zlyhania

  • Motor trhá pri voľnobehu. Niekedy sú vibrácie tak silné, že ich cítite na volante, radiacej páke a na karosérii auta. Okrem toho je nestabilná aj rýchlosť otáčok motora pri voľnobehu.
  • Znížený výkon motora. Zlyhanie funkčnosti motora spozorujete najmä pri zatlačení plynového pedála, alebo pri trhaní auta počas zrýchľovania. Na palubnej doske sa môže objaviť indikátor „Kontrola motora“.

Znížený výkon motora

  • Uhlíkové usadeniny na sviečkach zapaľovania a praskliny na vysokonapäťových vodičoch. Obvykle ich jednoducho uvidíte pri kontrole súčiastok.

Uhlíkové usadeniny na sviečkach zapaľovania a praskliny na vysokonapäťových vodičoch

  • Neobvyklé zvuky pri chode motora. Napríklad namiesto stabilného hučania budete počuť prerušované zvuky.
  • Zvýšená spotreba paliva. Obvykle je spôsobená problémami so zmiešaním paliva a procesom zapaľovania.

Zvýšená spotreba paliva

Tri príčiny chybného zapaľovania motora

  1. Problémy v systéme zapaľovania. Poškodené sviečky zapaľovania, poškodené cievky a vysokonapäťové vodiče, alebo nesprávne nastavenie môžu spôsobiť, že zapaľovanie bude pracovať príliš skoro alebo príliš neskoro, čo následne naruší proces spaľovania zmesi paliva a vzduchu a vedie k zlyhaniu motora.
  2. Narušenie dodávky paliva a procesu zmiešavania. Zašpinenie vstrekovačov paliva a zlyhanie solenoidového ventilu, upchatie vzduchového filtra, úniky zo sacieho systému alebo systému dodávky paliva, prípadne poškodenie podtlakového posilňovača bŕzd môžu spôsobiť vytvorenie chudobnej alebo príliš bohatej zmesi paliva a vzduchu, čo má vplyv na účinnosť spaľovania. Zlyhanie snímača prúdenia vzduchu, snímača polohy škrtiacej klapky, alebo ventilu prúdenia vzduchu pri voľnobehu má podobné dôsledky.
  3. Únik zo spaľovacej komory. Obvykle je to spôsobené spálením ventilov, piestov, tesnenia hlavy valcov, a odretím povrchu valca. Takisto to môže byť spôsobené nesprávnym nastavením ventilu, poškodenými zdvíhadlami ventilu alebo hydraulickými zdvíhadlami, alebo nesprávnym načasovaním ventilov.

 Šesť tipov od AUTODOC 

  1. Spotrebiteľné prvky vždy vymeňte včas. Napríklad, vzduchový filter by sa mal vymeniť každých 10,000–15,000 km. Podľa typu vydržia sviečky zapaľovania 30,000–100,000 km a trysky vstrekovačov 100,000–120,000 km.
  2. Pravidelne čistite vstrekovače paliva, aspoň raz za rok. Urobte to pridaním špeciálneho aditíva do paliva. V prípade výrazného zašpinenia navštívte autoservis.
  3. Používajte iba kvalitný motorový olej. Produkty opotrebenia motora môžu spôsobiť prehrievanie motora, zablokovanie piestnych krúžkov a deštrukciu jednotlivých prvkov. Mazivo sa odporúča meniť spolu s olejovým filtrom každých 10,000–15,000 km.
  4. Používajte kvalitné palivo. Zabránite tak tvorbe uhlíkových usadenín na povrchu súčiastok motora.
  5. Občas nechajte motor bežať na najvyššie otáčky. Tento úkon rýchlo zvýši teplotu v spaľovacích komorách na 500 °С a hroty sviečok zapaľovania sa tak vyčistia od usadenín.
  6. Pri údržbe motora utiahnite všetky závitové spojenia krútiacim momentom uvedeným v technickej dokumentácii auta. Týmto sa zaručí tesnosť systému a všetkých spojov, a integrita tesniacich prvkov.

Záver

Chybné zapaľovanie motora nemá vplyv len na výkon motora, ale je i príznakom vážnejšieho poškodenia. Práve preto je potrebné vykonať dôkladnú diagnostiku motora pri prvých príznakoch problému, a opraviť všetky chyby čo najskôr. Včasná údržba motora zaručí dlhú a bezproblémovú prevádzku.

[Total: 0   Average: 0/5]