Chybné zapaľovanie motora je zlyhanie, počas ktorého nepracuje jeden alebo viacero valcov motora. Spôsobuje nadmerné opotrebenie a prehrievanie motora, a vedie k možnému odretiu povrchu piestov a valcov. V tomto článku vám vysvetlíme, ako rozpoznať tento problém a ako ho opraviť.
Päť príznakov zlyhania
Tri príčiny chybného zapaľovania motora
- Problémy v systéme zapaľovania. Poškodené sviečky zapaľovania, poškodené cievky a vysokonapäťové vodiče, alebo nesprávne nastavenie môžu spôsobiť, že zapaľovanie bude pracovať príliš skoro alebo príliš neskoro, čo následne naruší proces spaľovania zmesi paliva a vzduchu a vedie k zlyhaniu motora.
- Narušenie dodávky paliva a procesu zmiešavania. Zašpinenie vstrekovačov paliva a zlyhanie solenoidového ventilu, upchatie vzduchového filtra, úniky zo sacieho systému alebo systému dodávky paliva, prípadne poškodenie podtlakového posilňovača bŕzd môžu spôsobiť vytvorenie chudobnej alebo príliš bohatej zmesi paliva a vzduchu, čo má vplyv na účinnosť spaľovania. Zlyhanie snímača prúdenia vzduchu, snímača polohy škrtiacej klapky, alebo ventilu prúdenia vzduchu pri voľnobehu má podobné dôsledky.
- Únik zo spaľovacej komory. Obvykle je to spôsobené spálením ventilov, piestov, tesnenia hlavy valcov, a odretím povrchu valca. Takisto to môže byť spôsobené nesprávnym nastavením ventilu, poškodenými zdvíhadlami ventilu alebo hydraulickými zdvíhadlami, alebo nesprávnym načasovaním ventilov.
Šesť tipov od AUTODOC
- Spotrebiteľné prvky vždy vymeňte včas. Napríklad, vzduchový filter by sa mal vymeniť každých 10,000–15,000 km. Podľa typu vydržia sviečky zapaľovania 30,000–100,000 km a trysky vstrekovačov 100,000–120,000 km.
- Pravidelne čistite vstrekovače paliva, aspoň raz za rok. Urobte to pridaním špeciálneho aditíva do paliva. V prípade výrazného zašpinenia navštívte autoservis.
- Používajte iba kvalitný motorový olej. Produkty opotrebenia motora môžu spôsobiť prehrievanie motora, zablokovanie piestnych krúžkov a deštrukciu jednotlivých prvkov. Mazivo sa odporúča meniť spolu s olejovým filtrom každých 10,000–15,000 km.
- Používajte kvalitné palivo. Zabránite tak tvorbe uhlíkových usadenín na povrchu súčiastok motora.
- Občas nechajte motor bežať na najvyššie otáčky. Tento úkon rýchlo zvýši teplotu v spaľovacích komorách na 500 °С a hroty sviečok zapaľovania sa tak vyčistia od usadenín.
- Pri údržbe motora utiahnite všetky závitové spojenia krútiacim momentom uvedeným v technickej dokumentácii auta. Týmto sa zaručí tesnosť systému a všetkých spojov, a integrita tesniacich prvkov.
Záver
Chybné zapaľovanie motora nemá vplyv len na výkon motora, ale je i príznakom vážnejšieho poškodenia. Práve preto je potrebné vykonať dôkladnú diagnostiku motora pri prvých príznakoch problému, a opraviť všetky chyby čo najskôr. Včasná údržba motora zaručí dlhú a bezproblémovú prevádzku.
Komentovať