SAWD: popis, vlastnosti a princíp funkčnosti

SAWD: popis, vlastnosti a princíp funkčnosti

Symetrický AWD alebo SAWD je systém pohonu všetkých kolies v autách značky Subaru, ktorý sa používa od roku 2003. Je inštalovaný na všetkých modeloch tejto značky, okrem modelu BRZ a áut z radu kei car. Vylepšuje riadenie auta a stabilitu na klzkých povrchoch. Systém umožňuje rýchlejšiu akceleráciu na suchých vozovkách a vylepšuje vlastnosti v teréne.

Ako tento systém funguje

Typickou vlastnosťou systému SAWD je symetrický dizajn. Kľukový hriadeľ motora, prevodovka, kardanový hriadeľ, centrálny a nápravový diferenciál sú všetky zoradené pozdĺž pozdĺžnej osi vozidla. Pomáha to znížiť ťažisko a zaručí sa tým lepšie rozloženie hmotnosti. Výsledkom je lepšia ovládateľnosť auta a zvýšená miera pohodlia pre vodiča a cestujúcich.

SAWD je dostupný v rôznych dizajnoch. Verzie s manuálnou prevodovkou sú obvykle vybavené centrálnym diferenciálom so skoseným prevodom a viskóznou spojkou pre uzamknutie. V podmienkach rovnakej trakcie na všetkých kolesách sa krútiaci moment motora distribuuje rovnako medzi nápravy. Viskózna spojka sa zapojí, ak jedna z náprav začne prekĺzavať, a väčšina krútiaceho momentu sa presunie na nápravu s lepšou trakciou. Verzie s výkonnejšími motormi majú zadný samosvorný diferenciál s viskóznou spojkou.

Na autách vybavených automatickou prevodovkou alebo kontinuálne variabilnou prevodovkou sa prevádzka SAWD vykonáva pomocou viackotúčovej spojky s gerotorovým čerpadlom, ktoré distribuuje krútiaci moment medzi nápravy podľa podmienok na ceste. Niekedy sa na to používa elektronicky riadená viackotúčová spojka s pozitívnym uzamykaním.

Vlastnosti SAWD

Typ prevodovky Modely Subaru Vlastnosti diferenciálov
Manuálna Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Centrálny diferenciál má skosený prevod. Zamyká sa pomocou viskóznej spojky. Často je tu redukčný prevod. Zadný diferenciál má tiež uzávierku pomocou viskóznej spojky.
Automatická Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. Nesymetrický diferenciál so súborom planétových prevodov a kotúčovou spojkou sa používa ako centrálny diferenciál. Podľa potreby sa celý výkon motora môže dodávať na jedno koleso, a to vďaka systému kontroly dynamiky vozidla (VDC).
Lineartronic CVT Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Viackotúčová spojka s elektronickým riadením sa používa na distribúciu krútiaceho momentu medzi nápravy namiesto centrálneho diferenciálu. Diferenciály na nápravách sú otvoreného typu.