Symetrický AWD alebo SAWD je systém pohonu všetkých kolies v autách značky Subaru, ktorý sa používa od roku 2003. Je inštalovaný na všetkých modeloch tejto značky, okrem modelu BRZ a áut z radu kei car. Vylepšuje riadenie auta a stabilitu na klzkých povrchoch. Systém umožňuje rýchlejšiu akceleráciu na suchých vozovkách a vylepšuje vlastnosti v teréne.
Ako tento systém funguje
Typickou vlastnosťou systému SAWD je symetrický dizajn. Kľukový hriadeľ motora, prevodovka, kardanový hriadeľ, centrálny a nápravový diferenciál sú všetky zoradené pozdĺž pozdĺžnej osi vozidla. Pomáha to znížiť ťažisko a zaručí sa tým lepšie rozloženie hmotnosti. Výsledkom je lepšia ovládateľnosť auta a zvýšená miera pohodlia pre vodiča a cestujúcich.
SAWD je dostupný v rôznych dizajnoch. Verzie s manuálnou prevodovkou sú obvykle vybavené centrálnym diferenciálom so skoseným prevodom a viskóznou spojkou pre uzamknutie. V podmienkach rovnakej trakcie na všetkých kolesách sa krútiaci moment motora distribuuje rovnako medzi nápravy. Viskózna spojka sa zapojí, ak jedna z náprav začne prekĺzavať, a väčšina krútiaceho momentu sa presunie na nápravu s lepšou trakciou. Verzie s výkonnejšími motormi majú zadný samosvorný diferenciál s viskóznou spojkou.
Na autách vybavených automatickou prevodovkou alebo kontinuálne variabilnou prevodovkou sa prevádzka SAWD vykonáva pomocou viackotúčovej spojky s gerotorovým čerpadlom, ktoré distribuuje krútiaci moment medzi nápravy podľa podmienok na ceste. Niekedy sa na to používa elektronicky riadená viackotúčová spojka s pozitívnym uzamykaním.
Vlastnosti SAWD
Typ prevodovky | Modely Subaru | Vlastnosti diferenciálov |
Manuálna | Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. | Centrálny diferenciál má skosený prevod. Zamyká sa pomocou viskóznej spojky. Často je tu redukčný prevod. Zadný diferenciál má tiež uzávierku pomocou viskóznej spojky. |
Automatická | Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. | Nesymetrický diferenciál so súborom planétových prevodov a kotúčovou spojkou sa používa ako centrálny diferenciál. Podľa potreby sa celý výkon motora môže dodávať na jedno koleso, a to vďaka systému kontroly dynamiky vozidla (VDC). |
Lineartronic CVT | Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. | Viackotúčová spojka s elektronickým riadením sa používa na distribúciu krútiaceho momentu medzi nápravy namiesto centrálneho diferenciálu. Diferenciály na nápravách sú otvoreného typu. |
Komentovať