4Matic: definícia, vlastnosti a princíp funkčnosti

4Matic: definícia, vlastnosti a princíp funkčnosti

4Matic je systém pohonu všetkých kolies inštalovaný na autách Mercedes-Benz. Je to vlastný vynález spoločnosti Daimler AG a bol vytvorený v spolupráci s rakúskou spoločnosťou Magna Steyr AG & Co KG. Tento systém sa po prvýkrát objavil v roku 1987, keď bol verejnosti predstavený sedan triedy E, W124. Dnes sa vyrába už niekoľká generácia systému 4Matic.

Princíp funkčnosti

Hlavným rozdielom medzi rôznymi generáciami systému 4Matic je dizajn medzinápravového diferenciálu. Prvé systémy mali mechanickú uzávierku diferenciálu. Dosiahlo sa to vďaka dvom hydraulickým viackotúčovým spojkám. Zamykanie a odomykanie spojky umožňovalo plné odpojenie prednej nápravy. V režime pohonu všetkých kolies sa krútiaci moment motora rozložil medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50 alebo 33:67. 

Neskôr vývojári zahrnuli elektronicky uzamykací otvorený diferenciál ako medzinápravový diferenciál v systéme 4Matic. Výkon bol redistribuovaný spomalením jednotlivých kolies alebo prispôsobením krútiaceho momentu motora. Niektoré verzie zahŕňali viackotúčové spojky. Krútiaci moment motora sa mohol distribuovať medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60, 45:55, 50:50, a v iných pomeroch.

Vlastnosti systému 4Matic

Rok prvej výroby Typ Typické vlastnosti diferenciálov Modely Mercedes-Benz vybavené systémom 4Matic
1987 Čiastočný/plnohodnotný Medzinápravový zamykací diferenciál Ferguson. Zamknúť sa mohol aj diferenciál zadných kolies. Diferenciál predných kolies je otvorený. Е-trieda W124, S124.
1997 Plnohodnotný Medzinápravový diferenciál a diferenciál kolies sú otvorené. Oba majú elektronickú uzávierku. Vykonáva sa pomocou ETS systému (systém kontroly trakcie) alebo ESP systému (systém kontroly stability). E-trieda W210, W211, S210, S211; М-trieda W163; S-trieda W220, V220; C-trieda W203, S203; R-trieda W251, V251; Viano        W639, V639.
2006 Predbežné uzamknutie spojky je implementované ako dvojkotúčová spojka neustále napnutá pomocou membránovej pružiny. Zapojí sa, keď rozdiel medzi krútiacim momentom prednej a zadnej nápravy dosiahne 50 Nm. Ak to nestačí, aktivuje sa ESP. CL-trieda С216; S-trieda W221, V221; C-trieda W204, S204; GLK-trieda X204; CLS-trieda C218, X218; E-trieda W212, S212. 
2006 Medzinápravový diferenciál a diferenciál zadnej nápravy majú viackotúčové spojky. Krútiaci moment motora sa tiež redistribuuje pomocou systému kontroly stability. GL-trieda X164.
2016 Medzinápravový diferenciál s viackotúčovou spojkou umožňuje manuálne odpojenie prednej nápravy. E-trieda C238 E53 AMG.