
xDrive je vlastný systém pohonu všetkých kolies spoločnosti BMW, a inštalovaný na autách tejto značky od roku 2003. Pre väčšinu modelov je dostupný ako voliteľný prvok alebo ako štandardný prvok. Vylepšuje vlastnosti vozidla mimo vozoviek, na klzkých povrchoch alebo v ťažkom teréne.
Ako funguje systém xDrive
Pohon všetkých kolies môže byť:
- Plnohodnotný: je založený na princípe zadného pohonu. Krútiaci moment sa distribuuje medzi nápravy pomocou viackotúčovej trecej spojky s elektronickým riadením a servoriadením, a spojovací mechanizmus je zodpovedný za uzamknutie. Počas jazdy je bežne čiastočne zamknutý. Krútiaci moment je distribuovaný medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60. Ak zadné kolesá začnú prekĺzavať, spojka je ďalej zamknutá. Na prednú nápravu sa prenesie vyšší krútiaci moment. V prípade slabej trakcie predných kolies sa spojka odpája, aby sa krútiaci moment preniesol na druhú nápravu.
- Na vyžiadanie: je založený na princípe predného pohonu. Zadné kolesá sa zapoja iba v prípade, keď predné prekĺzavajú. Uskutočňuje sa to pomocou viackotúčovej spojky Haldex.
Obľúbené modely BMW vybavené systémom xDrive
Druh pohonu všetkých kolies | Autá |
Plnohodnotný | Х1 E84; Х3 E83, F25, G01; X4 F26, G02; Х5 E70, F15, F85, G05; Х6 E71, E72, F16, F86, G06, F96; X7 G07; 7. séria E65, E66. |
Na vyžiadanie | Х1 F48; X2 F39; 1. séria F52, F40; 2. séria F44, F45, F46. |
Bežné zlyhania systému xDrive
Zlyhania | BMW modely |
Trecie kotúče spojky sa opotrebujú predčasne vplyvom zlyhania servopohonu. | 7. séria E65, E66; Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71. |
Často sa kazí rozvodovka zadnej nápravy. | Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71. |
Ložiská rozvodovky sa poškodia vplyvom opotrebenia trecích dosiek. | Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71. |
Komentovať