xDrive: popis, vlastnosti a princíp funkčnosti

xDrive: popis, vlastnosti a princíp funkčnosti

xDrive je vlastný systém pohonu všetkých kolies spoločnosti BMW, a inštalovaný na autách tejto značky od roku 2003. Pre väčšinu modelov je dostupný ako voliteľný prvok alebo ako štandardný prvok. Vylepšuje vlastnosti vozidla mimo vozoviek, na klzkých povrchoch alebo v ťažkom teréne.

Ako funguje systém xDrive

Pohon všetkých kolies môže byť:

  • Plnohodnotný: je založený na princípe zadného pohonu. Krútiaci moment sa distribuuje medzi nápravy pomocou viackotúčovej trecej spojky s elektronickým riadením a servoriadením, a spojovací mechanizmus je zodpovedný za uzamknutie. Počas jazdy je bežne čiastočne zamknutý. Krútiaci moment je distribuovaný medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60. Ak zadné kolesá začnú prekĺzavať, spojka je ďalej zamknutá. Na prednú nápravu sa prenesie vyšší krútiaci moment. V prípade slabej trakcie predných kolies sa spojka odpája, aby sa krútiaci moment preniesol na druhú nápravu.
  • Na vyžiadanie: je založený na princípe predného pohonu. Zadné kolesá sa zapoja iba v prípade, keď predné prekĺzavajú. Uskutočňuje sa to pomocou viackotúčovej spojky Haldex.

Obľúbené modely BMW vybavené systémom xDrive

Druh pohonu všetkých koliesAutá
PlnohodnotnýХ1 E84; Х3 E83, F25, G01; X4 F26, G02; Х5 E70, F15, F85, G05; Х6 E71, E72, F16, F86, G06, F96; X7 G07; 7. séria E65, E66.
Na vyžiadanieХ1 F48; X2 F39; 1. séria F52, F40; 2. séria F44, F45, F46.

Bežné zlyhania systému xDrive

ZlyhaniaBMW modely
Trecie kotúče spojky sa opotrebujú predčasne vplyvom zlyhania servopohonu.7. séria E65, E66; Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71.
Často sa kazí rozvodovka zadnej nápravy.Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71.
Ložiská rozvodovky sa poškodia vplyvom opotrebenia trecích dosiek.Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71.