Čo je to 4×4? Vlastnosti a technické špecifikácie

Čo je to 4×4? Vlastnosti a technické špecifikácie

4×4 je všeobecné označenie systému pohonu všetkých kolies na vozidlách s dvomi nápravami. Používa sa hlavne v rámci indikácie pohonu všetkých kolies vo verziách áut Jeep.Znamená to, že krútiaci moment motora je možné rozložiť súčasne na všetky štyri kolesá.

Ako funguje systém 4×4

Podľa modelu a roku výroby sú autá Jeep vybavené týmito druhmi pohonu 4×4:

  • Čiastočný: normálne je krútiaci moment prenášaný na zadnú nápravu. Podľa potreby môže vodič zapojiť aj prednú nápravu. Na spojenie oboch náprav sa používa zubová spojka umiestnená v prevodnej skrini.
  • Plnohodnotná: na spojenie oboch náprav sa používa medzinápravový uzamykací diferenciál. Krútiaci moment je neustále prevádzaný na všetky štyri kolesá súčasne.
  • Na vyžiadanie: v predvolenom režime je hnacou nápravou predná náprava. Systém zapojí zadnú nápravu iba ak predné kolesá prekĺzavajú. K tomu sa používa viskózna alebo viackotúčová trecia spojka, ktorá spája zadnú nápravu s kardanovým hriadeľom, ktorý dostáva krútiaci moment z prevodnej skrine cez hypoidný prevod. Neustále rotuje. Niektoré verzie sú vybavené dodatočnou mechanickou spojkou, ktorá kardanovému hriadeľu umožňuje odpojiť sa od prevodnej skrine.

Druhy a vlastnosti pohonu 4×4

Názov Typ pohonu Typické vlastnosti Modely Jeep vybavené týmto druhom pohonu
Command-Trac Čiastočný 4×4 sa môže použiť iba na klzkých povrchoch. Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ. 
Command-Trac II Spínač na stredovej konzole sa používa na ovládanie prevodnej skrine namiesto páky inštalovanej v podlahe. Liberty QC; Cherokee QC.
Rock-Trac Nie je tu medzinápravový diferenciál. Diferenciály kolies sú vybavené pneumatickou alebo elektronickou uzávierkou. Najnižší prevodový pomer je 4:1, čo vozidlu umožňuje vyjsť aj na veľmi strmé svahy a kopce. Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT.
Selec-Trac Plnohodnotný s funkciou pohonu 2 kolies Otvorený medzinápravový diferenciál má elektronickú uzávierku. Môže sa zamknúť aj na vyžiadanie, čím poskytne fixné spojenie medzi nápravami.   Viskózna spojka je tiež inštalovaná v niektorých verziách. Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ.
Selec-Trac II Pohon všetkých kolies Je tu trecia spojka, ktorú je možné uzamknúť. Liberty KK; Wrangler Sahara JL.
Quadra-Trac Plnohodnotný Na zapojenie oboch náprav sa používa samosvorný diferenciál alebo diferenciál s viskóznou spojkou. Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ.
Quadra-Trac II Je ovládaný elektronicky, samosvorným diferenciálom alebo medzinápravovým diferenciálom s gerotorovým čerpadlom a môže sa na vyžiadanie uzamknúť. Diferenciály kolies sú otvorené. Commander XK.
Quadra-Trac I Nemá prevod s nízkym rozsahom. Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK. 
Quadra-Drive Centrálny diferenciál je samosvorný diferenciál s gerotorovým čerpadlom. Grand Cherokee WJ
Quadra-Drive II Predná a zadná elektronická uzávierka diferenciálu. Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK.
Freedom Drive I Pohon všetkých kolies Elektromagnetická spojka sa používa na zapojenie zadnej nápravy, ak predné kolesá prekĺzavajú. Compass MK; Patriot MK
Freedom Drive II Je tu prevod s nízkym rozsahom. Patriot MK; Compass MK.
Active Drive I Elektronicky riadená, viackotúčová trecia spojka sa používa na zapojenie zadnej nápravy. Dodatočná manuálna spojka umožňuje naplno odpojiť kardanový hriadeľ. Cherokee KL; Renegade.
Active Drive II Sú tu dva samostatné prevody s nízkym rozsahom pre každú nápravu. Cherokee KL;
Active Drive Lock Uzamykací zadný diferenciál. Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk.