SensoDrive prevodovka: základné informácie, druhy, vlastnosti a technické parametre

SensoDrive prevodovka: základné informácie, druhy, vlastnosti a technické parametre

SensoDrive je 5-rýchlostná automatizovaná manuálna prevodovka, ktorá sa inštalovala na niektorých modeloch Citroën a Peugeot v rokoch 2002 až 2009. Kombinuje funkciu automatickej a manuálnej prevodovky. V rámci normálnych podmienok sa prevodový pomer automaticky mení podľa podmienok na ceste. Možnosť prepnutia do manuálneho režimu umožňuje vodičovi lepšie ovládať krútiaci moment motora v určitých jazdných situáciách.

Ako funguje systém SensoDrive

SensoDrive je založený na bežnej manuálnej prevodovke s dvomi hriadeľmi s prevodovými stupňami inštalovanými na nich. Mechanizmus spojky a zaradenia rýchlosti sa však ovláda elektronicky pomocou riadiacej jednotky. Pri signáli z tejto jednotky jeden aktivačný prvok odpojí spojku a druhý pohne synchronizáciou radenia pre zapojenie príslušného prevodového stupňa. V manuálnom režime sa informácia o zaradenom prevodovom stupni vodičom dodáva do riadiacej jednotky, ktorá potom pošle príslušný signál do aktivačných prvkov. Pre zmenu prevodu vodič pohne radiacou pákou na stredovej konzole do polohy “+” alebo “-“, alebo použije páčky za volantom.

Technické vlastnosti prevodoviek SensoDrive

Kód prevodovkyVýrobcaMax objem motora, LMax krútiaci moment, N·mPohonAplikovanie na modeloch
MAPPSA Peugeot Citroën1.6150Predný pohonCitroën C3; Citroën C2; Citroën C4

Bežné zlyhania prevodoviek SensoDrive

  • Aktivačné prvky sa rýchlo poškodia.
  • Spojka má krátku životnosť.
  • Riadiaca jednotka prevodovky niekedy zlyháva.