SensoDrive je 5-rýchlostná automatizovaná manuálna prevodovka, ktorá sa inštalovala na niektorých modeloch Citroën a Peugeot v rokoch 2002 až 2009. Kombinuje funkciu automatickej a manuálnej prevodovky. V rámci normálnych podmienok sa prevodový pomer automaticky mení podľa podmienok na ceste. Možnosť prepnutia do manuálneho režimu umožňuje vodičovi lepšie ovládať krútiaci moment motora v určitých jazdných situáciách.
Ako funguje systém SensoDrive
SensoDrive je založený na bežnej manuálnej prevodovke s dvomi hriadeľmi s prevodovými stupňami inštalovanými na nich. Mechanizmus spojky a zaradenia rýchlosti sa však ovláda elektronicky pomocou riadiacej jednotky. Pri signáli z tejto jednotky jeden aktivačný prvok odpojí spojku a druhý pohne synchronizáciou radenia pre zapojenie príslušného prevodového stupňa. V manuálnom režime sa informácia o zaradenom prevodovom stupni vodičom dodáva do riadiacej jednotky, ktorá potom pošle príslušný signál do aktivačných prvkov. Pre zmenu prevodu vodič pohne radiacou pákou na stredovej konzole do polohy “+” alebo “-“, alebo použije páčky za volantom.
Technické vlastnosti prevodoviek SensoDrive
Kód prevodovky | Výrobca | Max objem motora, L | Max krútiaci moment, N·m | Pohon | Aplikovanie na modeloch |
MAP | PSA Peugeot Citroën | 1.6 | 150 | Predný pohon | Citroën C3; Citroën C2; Citroën C4 |
Bežné zlyhania prevodoviek SensoDrive
- Aktivačné prvky sa rýchlo poškodia.
- Spojka má krátku životnosť.
- Riadiaca jednotka prevodovky niekedy zlyháva.
Komentovať