
Sportronic je výraz s viacerými významami. Odkazuje na prevodovky vozidiel značiek Alfa Romeo a Mitsubishi. V autách Alfa Romeo je Sportronic automatická prevodovka s režimom manuálneho radenia a používa sa od konca 90. rokov 20 storočia. Kombinuje výhody manuálnej a automatickej prevodovky a je typická úsporou paliva a výbornou dynamikou, zaručuje pohodlnú jazdu, umožňuje vodičovi vykonávať komplexné manévre a zlepšuje terénne vlastnosti auta v náročných podmienkach. Okrem toho je táto prevodovka schopná prispôsobiť sa vášmu štýlu jazdy.
Pre autá Mitsubishi znamená Sportronic manuálny režim radenia v kontinuálne variabilných prevodovkách s plynulým prevodom, vďaka čomu môže mať vodič manuálnu kontrolu nad prevodovkou, aby lepšie využil krútiaci moment motora s maximálnou účinnosťou.
Princíp funkčnosti prevodovky Sportronic
Prevodovka Alfa Romeo Sportronic je založená na klasickej automatickej prevodovke s hydraulickým konvertorom krútiaceho momentu a súborom planétových prevodoviek. Manuálne radenia sa vykonáva nepriamo cez elektronickú riadiacu jednotku so špeciálnym firmvérom. Informácie o zaradenej rýchlosti vodičom sa prenášajú ako elektrický signál z rôznych senzorov do riadiacej jednotky, a následne elektronická riadiaca jednotka pošle signál do aktivačných prvkov, ktoré zapoja potrebný prevodový stupeň. Pre výber rýchlosti v manuálnom režime musí vodič používať radiacu páku.
Na autách Mitsubishi sa manuálne radenie môže vykonávať radiacou pákou alebo páčkovým radením.
Obľúbené prevodovky Sportronic
Kód prevodovky | Výrobca | Počet rýchlostí | Typ prevodovky | Max krútiaci moment, N⋅m | Max objem motora, l | Typ pohonu | Začiatok výroby | Modely áut vybavené týmto typom prevodovky |
4HP20 | ZF | 4 | Automatická, s konvertorom krútiaceho momentu | 330 | 3.5 | Predný pohon | 1995 | Alfa Romeo 166 |
AW55-50SN | Aisin | 5 | Automatická, s konvertorom krútiaceho momentu | 330 | 3.5 | Predný pohon | 2000 | Alfa Romeo 166 |
F1CJA/W1CJA (JF011 E) | Jatco | – | Kontinuálne variabilná prevodovka | 250 | 2.5 | Predný pohon, 4WD | 2005 | Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW |
Bežné zlyhania prevodoviek Sportronic
Zlyhania | Prevodovky |
Kanáliky tela ventilu sa upchajú vplyvom opotrebenia trecích dosiek zostavy spojky. | AW55-50SN |
Mechanické zostavy sa opotrebujú rýchlo vplyvom nedostatku oleja. | AW55-50SN |
Telo hydraulického ventilu a vložky planétových prevodoviek sa časom opotrebujú. | AW55-50SN |
Vplyvom opotrebenia trecej dosky konvertora krútiaceho momentu začne hriadeľ vibrovať a objavia sa úniky. | ZF 4HP20 |
Diely čerpadla prevodovky, ako napríklad vložka, ložiská statora a hnacie koliesko, sa poškodia. | ZF 4HP20 |
Solenoidy a snímač polohy zaradenej rýchlosti zlyhajú. | ZF 4HP20 |
Ložiská vstupného a výstupného ventilu sa opotrebujú predčasne. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Klinový remeň kontinuálne variabilnej prevodovky sa natiahne. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Prietokový riadiaci ventil čerpadla prevodovky sa upchá vplyvom nedodržania intervalov výmeny kvapaliny, čo je spojené s trhaním. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Krokový motor sa často kazí. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Komentovať