Kontrolky, aké druhy existujú a čo znamenajú

Kontrolky, aké druhy existujú a čo znamenajú

Všetci používame prístrojovú dosku, aby sme sa pozreli na tachometer a skontrolovali, ako máme plnú nádrž. U vozidiel s manuálnou prevodovkou nie je úplne nepodstatné sledovať otáčky motora a, samozrejme, na displeji vidíme aj to, že sme zapli smerovku.

Čo sa však stane, keď sa zrazu rozsvieti malé červené svetlo s veľavýznamným symbolom a my sa nachádzame uprostred rušnej mestskej premávky? Máte ešte dosť času na to, aby ste došli do práce a domov a na budúci víkend vyrazili do najbližšieho autoservisu? Alebo je vhodnejšie hneď zastaviť na kraji vozovky a zavolať do dielni?

Už sa nemusíte obávať, pretože po prečítaní nášho sprievodcu kontrolkami budete nielen vedieť, na ktoré kontrolky treba reagovať a akým spôsobom, ale aj to, že nie je vôbec ťažké odhaliť význam tých, ktoré ste dosiaľ nepoznali.

Najprv však niekoľko všeobecných informácií: Kontrolky na vašej palubnej doske by sa napriek tomu nemali brať na ľahkú váhu. V závislosti od konkrétneho vozidla sa môžete stretnúť až s 80 rôznymi symbolmi. Pritom ani zďaleka nie všetky sú rovnako dôležité, relevantné pre vaše auto a s niektorými z nich pravdepodobne v dohľadnej dobe ani neprídete do styku.

 Začnime teda kategóriami, do ktorých sa dajú jednotlivé svetlá zaradiť. 
  • i Červené svetlá: Tieto výstražné indikátory by ste si mali zapamätať. Znamenajú, že s vaším vozidlom je závažný problém a je potrebné čo najskôr zastaviť a odstrániť ho.
  • i Žlté alebo oranžové svetlá: Podľa modelu a názoru môžu mať jednu z týchto farieb a signalizovať, že vaše auto má vážny problém. Vo väčšine prípadov však nevyžadujú, aby ste ihneď zastavili na mieste. Ale nesmiete pritom zabudnúť, že vaše auto bude čoskoro potrebovať vašu pozornosť.
  • i Zelené svetlá: Tu si môžete vydýchnuť, pretože zelené znaky jednoducho značia, že určitá funkcia vo vašom vozidle je aktivovaná a správne funguje.
  • i Biele svetlá: Bielych kontroliek sa rovnako netreba báť. Predstavujú tipy alebo všeobecné, väčšinou dobrovoľné rady.
  • i Modré svetlá: Posledná kategória je zároveň najmenšia, pretože sa do nej zvyčajne zaraďujú len diaľkové svetlá. Ide o dobre mienenú pripomienku, že jazdíte s veľmi jasnými svetlometmi, a preto by ste nemali zabúdať, že v noci môžu mať vysoko oslňujúci účinok. Používajte ich len za tmy, keď ste napríklad na ceste mimo mesta bez viditeľnej protiidúcej premávky.

Teraz už viete, čo konkrétne farby označujú a ktorá reakcia je vhodná pre ktoré svetlá. Vždy sa uistite, že v prvom rade pozorujete dopravu, aj keď sa na palubnej doske rozsvieti červená kontrolka. V takom prípade využite najbližšiu príležitosť zastaviť na povolenom mieste a až potom preverte význam.

Ako však postupovať, ak tento indikátor vidíte po prvýkrát a nie je jednoznačne jasné, o aký konkrétny problém ide?

Práve na to slúži príručka k vozidlu. Nájdete v nej prehľadný a podrobný zoznam všetkých kontroliek vo vašom voze, čo znamenajú a čo je treba robiť. Ak z nejakého dôvodu nemáte po ruke príručku alebo keď chcete mať istotu, informácie vám môže poskytnúť aj internet. Vyhľadajte si oficiálnu webovú stránku výrobcu alebo sa obráťte na iné spoľahlivé zdroje.

Teraz sa dostávame k niektorým vybraným kontrolkám, na ktoré by sme sa chceli pozrieť bližšie a zároveň ich objasniť. Nie je na škodu poznať najbežnejšie symboly naspamäť a získať tak bezpečnejší pocit a lepšie pochopenie svojho auta.

Kontrolka motora

Kontrolka motora: Táto kontrolka môže na prvý pohľad pôsobiť desivo. Keďže tento indikátor neoznačuje žiadny špecifický problém, mali by ste sa v prvom rade riadiť farbou a čo najrýchlejšie zastaviť, ak svieti červená; pokiaľ je farba oranžová alebo žltá, môžete zatiaľ pokračovať v jazde do najbližšieho servisu. Pritom je veľmi dôležité motor zbytočne nezaťažovať, pridávať plyn opatrne, pomaly štartovať a vyhýbať sa vysokým rýchlostiam. Príčiny rozsvietenia výstražného symbolu môžu byť naozaj rôzne, od pretrhnutého kábla, cez poruchu valca až po opotrebovanie určitých komponentov. Presnú príčinu je možné určiť len po návšteve servisu.

Brzdový systém

Brzdový systém: Zvyčajne existujú dva veľmi podobné indikátory, ktoré môžu mať v závislosti od modelu aj výkričník. Prvá kontrolka sa obvykle rozsvieti pri každom naštartovaní vozidla, čo označuje, že je zatiahnutá ručná brzda. Ak ale počas jazdy svieti nepretržite, znamená to, že je problém s brzdovým systémom ako takým a je nutné ho nechať skontrolovať v servise.

Druhý symbol, ktorý sa týka bŕzd, informuje o poškodení brzdových doštičiek. Môže to napríklad naznačovať, že brzdové kotúče sú poškodené alebo opotrebované a musíte ich vymeniť.

V oboch prípadoch však bez výnimky platí, že spoľahlivosť bŕzd vášho vozidla nie je stopercentná a pri jazde na ceste musíte byť mimoriadne opatrní. Problém neodkladajte a nechajte ho skontrolovať odborníkom.

Kontrolka ESP

Kontrolka ESP: Keď tento indikátor svieti, informuje vás o tom, že je aktivovaný elektrický stabilizačný program vášho vozidla. Inými slovami, ak jazdíte na klzkej vozovke, napríklad v dôsledku čierneho ľadu, snehu alebo dažďa, systém vám pomôže zabrániť pretáčaniu kolies a udržať vás na ceste. Napriek tomu aj s ESP v nepriaznivých poveternostných podmienkach jazdite vždy mimoriadne opatrne, vyhýbajte sa rýchlym rozjazdom, ostrým zákrutám a vysokým rýchlostiam. Ak kontrolka nezhasne ani po výraznom zlepšení stavu vozovky, ide s najväčšou pravdepodobnosťou o technickú poruchu, ktorú treba čo najskôr odstrániť v dielni.

Problémy s tlakom v pneumatikách

Problémy s tlakom v pneumatikách: Od roku 2014 sú novo registrované vozidlá podľa nariadenia EÚ vždy vybavené snímačom v pneumatikách, ktorý meria ich tlak. Táto kontrolka sa preto rozsvieti, keď aspoň jedna z vašich pneumatík nespĺňa špecifické hodnoty, ktoré uvádza výrobca a je potrebné ju nahustiť. Keďže nedostatočné nahustenie pneumatík vás bude stáť nielen viac peňazí za palivo, ale bude mať za následok aj horšiu ovládateľnosť a dlhšiu brzdnú dráhu, odporúčame vám nafúkať ich na najbližšej čerpacej stanici. Našťastie, informácie o správnom tlaku ľahko nájdete v príručke k vozidlu, na vnútornej strane stĺpika na strane vodiča alebo na štítku pri palivovej nádrži.

Posilňovač riadenia

Posilňovač riadenia: Vďaka posilňovaču riadenia vykonáva hydraulický systém väčšinu práce pri riadení za vás. Toto je veľmi dôležité, pretože za určitých okolností, napríklad keď vozidlo stojí, môže byť pre menej silné osoby pomerne problematické pohnúť volantom. Skutočne zlé sa to stáva v nebezpečných situáciách, keď musíte zareagovať v zlomku sekundy a dodatočný čas kvôli poškodenému posilňovaču riadenia vás môže výrazne zdržať. Oranžové alebo žlté svetlá sa rozsvietia, keď sa výkon asistenta zníži a na otáčanie volantom musíte vynaložiť citeľne viac sily. Ak indikátor svieti na červeno, značí to, že systém úplne zlyhal a musíte riadiť, ako keby ste mali vozidlo bez príslušného systému. Ani tu nie je nemožné pokračovať v jazde, no musíte byť obzvlášť opatrní.

Kontrolka tempomatu: Tento indikátor sa vás týka, ak máte vo vozidle nainštalovaný tempomat. Jednoducho vás informuje o tom, že je aktivovaný a že auto jazdí autonómne vopred nastavenou rýchlosťou. Len čo raz stúpnete na brzdu, kontrolka sa vypne a vy opäť kontrolujete, ako rýchlo jazdíte.

Hmlové svetlá

Hmlové svetlá: Vaše predné a zadné hmlové svetlá sú zapnuté. Ako napovedá ich názov, pomáhajú vám lepšie vidieť v hmle. Tá pozostáva z množstva malých kvapiek vody, ktoré odrážajú bežné svetlomety a môžu vás dokonca oslniť. Hmlové svetlá sa tomu dokážu vyhýbať čo najviac vďaka inej svietivosti a umiestneniu na vozidle, a vy tak vidíte oveľa lepšie. Obvykle však kontrolka svieti oranžovo alebo žlto, a to nie preto, že by bolo so žiarovkami niečo v neporiadku. Dôvodom je, že najmä zadné svetlá majú výrazne silnú intenzitu svetla, ktorá zvyčajne zaručuje, že vás blížiace sa vozidlá včas uvidia aj napriek hustej hmle. Preto sa vždy uistite, že okolnosti odôvodňujú použitie hmlových svetiel, pretože za ich nesprávne použitie môžete zaplatiť dokonca pokutu.

Už by ste mali mať dobrý prehľad o tom, čo signalizujú dané výstražné kontrolky na prístrojovej doske. Ako ste sa dozvedeli, vždy sa môžete obrátiť na príručku alebo na dôveryhodné webové stránky na internete, keď si nie ste istí. V každom prípade nikdy nie je zlé zachovať najprv pokoj a v prípade potreby opustiť aktívnu premávku. Až vtedy budete mať dostatok času na preštudovanie symbolov a naplánovanie ďalších krokov.